W jakich sytuacjach powinieneś zastrzec kartę
Karty płatnicze to przede wszystkim duża wygoda. Zarówno karty kredytowe, jak i debetowe pozwalają na dokonywanie szybkich płatności. W przypadku mniejszych sum nie musimy nawet wprowadzać kodu PIN na terminalu płatniczym. Nie musimy także dbać o posiadanie odpowiedniej ilości gotówki w portfelu, ani też martwić się, czy sprzedawca będzie miał wydać resztę.Posiadanie karty płatniczej niesie też pewne ryzyko. Zwłaszcza, gdy dostanie się w niepowołane ręce. Właśnie fakt, że nie wszystkie transakcje musimy potwierdzać kodem zabezpieczającym, może sprawić, że w przypadku np. kradzieży, ktoś może dokonywać płatności z naszego konta. W takiej sytuacji właściciele kart powinni wiedzieć, jak postępować.
Kradzież, zgubienie karty czy też podejrzenie, że dane Twojej karty zostały skradzione, to bodźce, które powinny skłonić Cię do rychłego kontaktu z bankiem w celu podjęcia stosownej interwencji.
Zastrzeżenie karty a zablokowanie
Jaka jest różnica między zastrzeżeniem a zablokowaniem karty? Zastrzeżenie karty to czynność nieodwracalna. Jeśli zlecimy bankowi zastrzeżenie karty bankomatowej, wówczas ponowne jej użycie nie będzie już możliwe. Może się zdarzyć, że nasza karta kredytowa lub debetowa gdzieś nam się zawieruszy. Zastrzegamy ją. Po jakimś czasie udaje nam się ją znaleźć. Niestety nie dokonamy nią już żadnej płatności. Powinniśmy się wówczas zwrócić do banku o wydanie nowej karty, a tę, którą zdążyliśmy zastrzec, należy zniszczyć w sposób uniemożliwiający dalsze z niej korzystanie.Jeśli jednak mamy pewność, że karta zgubiła się gdzieś w naszym mieszkaniu, ale na wszelki wypadek chcemy uniemożliwić korzystanie z niej komuś, kto może ją znaleźć przed nami, wówczas możemy taką kartę zablokować. Na nasze życzenie bank odblokuje nam kartę, dzięki czemu ponownie będziemy mogli z niej korzystać. W części banków możemy także taką czasową blokadę założyć samodzielnie, w aplikacji mobilnej.
Jak zastrzec kartę
Najszybszą metodą zastrzeżenia karty jest kontakt z infolinią banku. Warto na wszelki wypadek mieć zapisany numer telefonu na bankową infolinię. Dobrze też wiedzieć, jak w krótkim czasie znaleźć taki numer w Internecie. W części banków jest specjalna infolinia. W wielu wypadkach również w systemie bankowym, po powitaniu, dostajemy informację, co należy zrobić, by połączyć się z konsultantem, który pomoże zastrzec kartę. Kontaktując się z bankiem, powinniśmy mieć także pod ręką (lub w pamięci) swoje dane identyfikacyjne.Klienci wybranych banków mogą zastrzegać lub blokować karty z pomocą bankowych aplikacji mobilnych. Należy też pamiętać o istnieniu tzw. Zintegrowanego Systemu Zastrzegania Kart Płatniczych. Posiada on ogólnopolski numer 828 828 828. Za jego pośrednictwem zastrzeżemy kartę wydaną przez wybrane banki. Niezależnie od wybranej metody, karta płatnicza może zostać zastrzeżona wyłącznie przez jej właściciela.
Szybkie zastrzeżenie karty - dlaczego to takie ważne?
Jeśli zgubimy kartę lub zostanie nam ona skradziona, powinniśmy działać szybko. Wszystko to z troski o własne oszczędności. Złodziej może w krótkim czasie po dokonaniu kradzieży wykonać kilka bądź kilkanaście płatności na niewielkie sumy. Gdy damy mu więcej czasu, straty mogą wzrosnąć i okazać się bardziej dotkliwe.Dlatego we wspomnianej sytuacji należy możliwie szybko skontaktować się z bankiem i zastrzec kartę. Konsultant wówczas potwierdzi, że karta została zastrzeżona. Niektóre banki wydają także potwierdzenie na piśmie. Od momentu zastrzeżenia karty bank przejmuje pełną odpowiedzialność za to, co dzieje się na koncie powiązanym z daną kartą. Nie warto zatem zwlekać. Sprawne i szybkie działanie uchroni nas przed stratami finansowymi, a w niektórych przypadkach (np. kradzież karty kredytowej) także przed potencjalnymi długami.
Powrót do bloga